www.flickr.com

zondag 26 augustus 2012

Lomografie


De Diana F+ camera is niet mijn eerste kennismaking met lomografie. Al sinds we bij Urban Outfitters de lomo fisheye camera zagen, toch alweer enkele jaren geleden, ben ik bekend met het fenomeen. In het begin zag ik er helemaal niets in. Waarom een niet onaanzienlijk bedrag besteden aan een camera die enkel één grappig effect heeft? Een effect dat een beetje photoshop toch ook voor elkaar moet kunnen krijgen? De essentie van deze manier van fotograferen ontging me volledig en ik zag de camera vooral als een overgeprijsd hebbedingetje. Totdat diezelfde lomo fisheye via een omweg toch bij ons terecht kwam. De foto's die het opleverde hadden niet alleen het toch wel bijzondere fisheye effect, maar vielen vooral op door de intense kleuren. Vanaf dat moment was ik verkocht. Ook met deze camera bleek het nog helemaal niet zo gemakkelijk te zijn om direct goede foto's te maken. Hij heeft veel licht nodig en het is wennen aan wat hij wel en niet meepakt. Het leuke aan lomografie is, dat dit eigenlijk helemaal niet uitmaakt. Er zijn wel 'regels', maar die zijn vooral bedoeld om het leuk en creatief te houden:

De tien gouden regels van de lomografie:

1. Neem je camera overal mee naartoe;
2. Gebruik 'm altijd, dag en nacht;
3. Lomografie is een deel van je leven;
4. Oefen met opnames uit de losse hand;
5. Ga zo dicht mogelijk bij het onderwerp staan;
6. Denk niet na;
7. Wees snel;
8. Je hoeft niet van tevoren te weten wat er op de foto staat;
9. Achteraf trouwens ook niet;
10. Maak je niet druk over deze regels.

Meer informatie over lomografie op de pagina van Lomography Nederland

Amsterdam gefotografeerd met de Lomo Fisheye Camera: